Brev:
Tigerspring og appetit - 10 mdr.
31. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Tigerspring og appetit - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg har nogen spørgsmål til dig, som jeg forsøger at få delt ind i hver sit brev til dig, det er nemmere både for dig og mig 😊
Vores datter er super ernergisk, glad, pludre og vil det meste af dagen gerne lege titte-bøh og fangeleg. Hun bliver dog rigtig hurtigt ked af det hvis vi bare træder få skridt væk fra hende, ja faktisk bare hun opfatter at vi er på vej væk. Hun er jo lige startet i dagpleje så det er helt forståeligt at hun reagere sådan når vi bevæger os i modsat retning.
Hun har en enorm energi på trods af, at hun faktisk ikke rigtig har lyst til at spise noget. Hun starter med at vise interesse og kører de første tre bidder ned og viser tegn på at måltidet skal slutte. Vi forsøger selvfølgelig at hjælpe hende igennem et måltid mad. Nogen gange lykkedes det, og andre gange slutter måltidet her (vi er ikke glade for at presse for meget, men fortæller hende at nu spiser vi). Vores datter er nu 45 uger, og vi tænker om dette kan være et tigerspring, der gør at hun har nedsat appetit og faktisk ikke lader til at mangle noget madmæssigt og at det, for hende, kan virke som om vi forlader hende selvom vi kun går få skridt fra hende?
Samtidig er hun i stor udvikling netop nu. Hun putter ting I kasser og føre ting sammen som passer til hinanden. Lukker døre og åbner dem igen. Åbner låg og lukker igen.
Jeg er selvfølgelig ikke glad for at hun næsten intet spiser, da hun jo de sidste 2 mdr. Har haft problemer med sine øre, er startet i dagpleje og det selvfølgelig har gjort hun ikke har haft lyst til mad. Vi har derfor naturligt gjort lidt ekstra for at få mad I hende. Hun har spist lidt når vi har lavet mad, været hos os, kigget på ting og snakket om dem imens.
Hun er dog også begyndt at være så stædig, så hvis ikke maden på bordet lige er det hun har lyst til lukker hun munden og siger "tak for mad"
Jeg vil også her tilføje at hun ikke har tabt sig, trods 2 mdr. Sygdom med ørene og dagplejestart. Så jeg går med som udgangspunkt at vores datter kan styre det der kommer ind selv, og her har jeg spørgsmål til dig:
- skal vi acceptere at der kun kommer måske nogen bidder ind ligenu?
- kan det skyldes tigerspring, at hun har nedsat appetit? Og finder hun selv ud af at "nu skal jeg nok spise lidt mere"?
- er det helt naturligt, at hun allerede bliver lidt stædig omkring hvad hun vil have at spise, og skal vi forsøge at forklare hende at nu spiser vi det og det, uden at give hende noget andet?
Med venlig hilsen
Mor